|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۳۷۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۸
وزیر خارجه ایران در عین حال تصریح کرد: اما اینکه آیا اقدامی که آنها انجام دادند با توجه به مقررات و نص صریح حقوق بین الملل در دفاع از سرزمینی که اشغال شده و آنها می خواهند آن را پس بگیرند و فلسطین را از اشغال نجات دهند و آزاد بکنند، آیا اقدام آنها درست یا حقوقی است یا خیر؟ ما فکر می کنیم [ بله ]، آنها بر اساس حقوق بین الملل عمل کرده اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران، ادعای دخالت ایران در عملیات ۷ اکتبر گروههای مقاومت فلسطین علیه رژیم اسرائیل را  "یک ادعای کاملا بی اساس" دانست و گفت: ایران در جریان این عملیات نبود و فلسطینی ها تماس گرفتند.ایران هیچ گروه و جنگ نیابتی نداشته و ندارد. این اسرائیل است که نیروی نیابتی آمریکا در منطقه است و منطقه را ناامن کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در سفری بسیار کوتاه برای شرکت در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین در نیویورک حضور یافته بود، در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا وابسته به دموکرات ها در این کشور افزود: طبعا از فلسطین حمایت می کنیم. همواره حمایت های سیاسی، رسانه ای و بین المللی از فلسطین بعمل آورده ایم و هیچ وقت این را کتمان نمی کنیم. این یک واقعیت است.

وزیر خارجه ایران در عین حال تصریح کرد: اما اینکه آیا اقدامی که آنها انجام دادند با توجه به مقررات و نص صریح حقوق بین الملل در دفاع از سرزمینی که اشغال شده و آنها می خواهند آن را پس بگیرند و فلسطین را از اشغال نجات دهند و آزاد بکنند، آیا اقدام آنها درست یا حقوقی است یا خیر؟ ما فکر می کنیم [ بله ]، آنها بر اساس حقوق بین الملل عمل کرده اند.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای آمریکا در خصوص حملات علیه نیروهایش در منطقه غرب آسیا گفت: اینکه هر حمله ای که در منطقه انجام می شود و اگر منافع آمریکا توسط هر گروهی هدف قرار می گیرد، ارتباط دادن آن به جمهوری اسلامی ایران بدون ارائه هیچ سند و مدرک، یک کار کاملا اشتباه و بی اساسی است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: دو هفته پیش در عراق، سوریه و لبنان بودم. از نزدیک می دیدم که بالاخره مردم منطقه، نوعی تعاطف و حساسیت نسبت به تحولاتی که در فلسطین رخ می دهد، دارند. آنها همه یک دین دارند و یک احساس مشترک دارند و افرادی بطور خودجوش اقداماتی انجام می دهند. آنها از ما دستور نمی گیرند، بر اساس منافع و مصالح خودشان عمل می کنند. کما اینکه عملیاتی که حماس انجام داد، تصمیمی کاملا فلسطینی بود، خودشان مسوولیت پذیرفتند، تصمیم گرفتند و اقدام کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر ایران نقشی در این بحران ندارد، چرا درگیر این جنگ هستید، گفت: این آمریکا است که درگیر جنگ است. ولی ما نسبت به وضعیت منطقه خودمان بی تفاوت نیستیم . ما در منطقه خودمان هستیم. در منطقه خودمان زندگی می کنیم . آمریکا هزاران کیلومتر آن طرف تر است ولی میخواهد در همه شئون منطقه ما دخالت کند. شما این سوال را از دولتمردان آمریکا بپرسید و بگویید شما در عراق و سوریه چه می کنید؟ آیا دولت سوریه شما را دعوت کرده است که پایگاه نظامی در شرق فرات بزنید؟ بپرسید الان در کنار نتانیاهو چه می کنید؟ آمریکا در پشت جنگی که هفت هزار نفر زن و کودک فلسطینی کشته شده است، چه می کند؟ ما در منطقه خودمان هستیم .ما از امنیت ملی خودمان دفاع می کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد: ایران هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد. ایران هیچ جنگ نیابتی نداشته و ندارد. این اسرائیل است که نیروی نیابتی آمریکا در منطقه بوده و منطقه ما را ناامن کرده است.

مشروح مصاحبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با شبکه سی ان ان آمریکا به شرح زیر است:

سی ان ان: آقای امیرعبداللهیان، بسیار متشکرم که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. اجازه دهید با این سوال شروع کنم. آیا ایران نقش مستقیم یا غیر مستقیمی در حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر داشته است؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: اتفاقی که هفتم اکتبر در سرزمین های اشغالی فلسطین رخ داد، تصمیمی بود که توسط فلسطینی ها گرفته شد و آنها با توجه به اینکه کشورشان اشغال شده، این را حق طبیعی خودشان دانستند که برای دفاع از سرزمین خودشان این اقدام را انجام دهند و این یک تصمیم کاملا فلسطینی بود.

سی ان ان پرسید که روزنامه های نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال به نقل از منابع خودشان گفته اند که ایران نقش مستقیمی در این حمله داشته است؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: این یک ادعای کاملا بی اساس است. البته ما طبعا از حقوق ملت فلسطین در برابر اشغالگر حمایت می کنیم. همواره حمایت های سیاسی، رسانه ای و بین المللی از فلسطین بعمل آورده ایم و هیچ وقت این را کتمان نمی کنیم. این یک واقعیت است. اما در خصوص عملیات طوفان الاقصی، این یک تصمیم کاملا فلسطینی بوده است. اما اینکه آیا اقدامی که آنها انجام دادند با توجه به مقررات و نص صریح حقوق بین الملل در دفاع از سرزمینی که اشغال شده و آنها می خواهند آن را پس بگیرند و فلسطین را از اشغال نجات دهند و آزاد بکنند، آیا اقدام آنها درست یا حقوقی است یا خیر؟ ما فکر می کنیم [بله]، آنها بر اساس حقوق بین الملل عمل کرده اند.

سی ان ان: پس معتقدید، آنچه آنها انجام دادند، از نظر قوانین بین‌الملل قابل دفاع بود؟

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران: بر اساس حقوق بین الملل، وقتی منطقه ای یا سرزمینی اشغال می شود، بعنوان سرزمین اشغالی شناسایی می شود. این سرزمین اشغالی تا زمانی که از اشغال خارج نشده است، بر مبنای حقوق بین المللی در حالت اشغال بسر می برد و کشوری که سرزمینش اشغال شده است، افراد آن کشور می توانند حتی برای بازپس گیری سرزمین اشغال شده از سلاح استفاده کنند.

سی ان ان: آقای وزیر امور خارجه، شما می دانید که در حمله حماس چه اتفاقی افتاد، زنان، نوزادان، کودکان، افراد مسن کشته و شکنجه شدند. اینها بخشی از حمله حماس بودند. چگونه می‌توانید این اتفاقات را از نظر قوانین بین‌الملل قابل دفاع عنوان کنید؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: ببینید اولا از روز هفتم اکتبر تا الان، رژیم اسرائیل در عملیات انتقام جویانه بطور مدام، روز و شب مناطق غیرنظامی غزه و حتی کرانه باختری را بمباران می کند. حتی بارها از بمب های فسفری استفاده کرده است. بیش از هفت هزار زن، کودک و غیرنظامی فلسطینی را کشتند.

سی ان ان در این هنگام مدعی شد اسرائیل زنان و کودکان را هدف قرار نداده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: اولا ما هیچگاه کشتار غیرنظامیان را تایید نمی کنیم اما مقاومت فلسطینی در پاسخ به ۷۵ سال جنایتی است که اسرائیل علیه مردم فلسطین انجام داده است. در ماههای اخیر نتانیاهو و دولت افراط گرای او جنایات و نسل کشی را به حد اعلای خودش رسانده است. حماس یک جنبش و حرکت ازادیبخش است. اینکه زنان و کودکان باید از جنگ خارج باشند، در مورد هر دو طرف صدق می کند. در عملیات طوفان الاقصی، بر اساس آماری که تل آویو داده ۱۴۰۰ نفر کشته شده اند ولی در سه هفته گذشته بیش از هفت هزار نفر غیرنظامی و زن و کودک در غزه و کرانه باختری کشته شده اند، ۶۴ درصد آنها کودکان و زنان هستند.

سی ان ان: دفتر شما روز بعد از حمله، این جمله را گفت: «گروه مقاومت به پیروزی‌های درخشانی در این عملیات دست یافته‌اند و این اتفاق نقطه روشنی در تاریخ مبارزه مردم فلسطین در مقابل صهیونیست ها است.» شما این حمله را موفقیت تاریخی عنوان کردید. چگونه شما سلاخی شدن مردم را نقطه روشن خطاب می دانید؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: ببینید من از شما یک سوال دارم، آیا اسرائیل فلسطین را اشغال کرد یا فلسطین، اسرائیل را؟ کدام اشغالگرند؟ خب در پاسخ به ۷۵ سال اشغالگری یک عملیاتی انجام شده است.

سی ان ان: اسرائیل در غزه نبوده و حماس در آنجا بوده است؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران:اسرائیل در بخش عمده ای از سرزمین های اشغالی که متعلق به فلسطین است، سالهاست، حضور دارد. خانه های فلسطینی را بر سرشان خراب کرده، شهرک های یهودی نشین در آن ساخته و صدها هزار فلسطینی را کشته و بی خانمان کرده است. بطور مستمر نسل کشی و جنایت جمگی ادامه داشته است. آنچه اتفاق افتاد، واکنشی طبیعی به حدود ۷۵ سال جنایت، نسل کشی و اشغال بود. اسرائیل حتی به قطعنامه های سازمان ملل هم اعتنا نمی کند.

سی ان ان: سازمان ملل حمله هفتم اکتبر را محکوم کرد، شما درباره ۷۵ سال صحبت می کنید اما من فقط درباره این حمله می پرسم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: من هم از شما می پرسم، توضیح شما به خاطر حملات گسترده به غزه و کشتن بیش از هفت هزار زن و کودک و غیرنظامی (فلسطینی) چیست؟ چرا نباید هر دو طرف را ببینید؟ چرا نباید طرف اشغالگر را ببینید. ما موافق کشتن غیرنظامیان نیستیم. من ۱۰ روز پیش با رهبر عالی سیاسی حماس در دوحه قطر ملاقات کردم و از او پرسیدم و توضیح داد که چرا این عملیات را انجام دادند. او گفت قصد ما این است که سرزمین اشغال شده خود را پس بگیریم و توضیح داد که نتانیاهو در ماههای گذشته چه اقدامات افراطی را در مسجد الاقصی که مکانی مقدس برای مسیحیان و مسلمانان است انجام داده است. چه اقداماتی را برای یهودی سازی و گسترش اشغال در کرانه باختری انجام است. ۱۶ سال است که غزه، یک منطقه کوچک در محاصره کامل انسانی قرار دارد. طبعا وقتی شما با ملتی اینگونه برخورد کنید، این ملت حق خودش می داند که از سرزمین مادری خود بخواهد دفاع کند. تاکید می کنم ما مخالف کشتن غیرنظامیان هستیم. رهبر سیاسی حماس به من گفت ما آمادگی داریم، مدت طولانی با نظامیان اسرائیلی در نبرد باشیم اما غیرنظامیان را از صحنه نبرد جدا کنیم.

سی ان ان در این هنگام با اشاره به ادعاهای بایدن و جیک سالیوان گفت که آنها با نظامیان نبرد نمی کنند با غیرنظامیان می جنگند و شما ارتباط ایران با حمله هفتم اکتبر را رد می کنید در حالیکه سالهاست از حماس حمایت مالی می کنید، نیروهای آنها را آموزش می دهید همانطور که وال استریت ژورنال گزارش داد، مسئولیتی در قبال اقدامات حماس ندارید؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: شما سکه ای را در دست گرفته اید و فقط یک طرف سکه را می بینید اما به طرف دیگر توجه نمی کنید. شما تکرار می کنید زنان و کودکان در سرزمین های اشغالی کشته شده اند ..... هر دو طرف معادله را ببینید. زنان و کودکان در سرزمین های اشغالی ۷۵ سال است کشته می شوند. هر دو طرف معادله را ببییند. در مقابل صدها دوربین ، حداقل تا حالا ۱۷ خبرنگار و همکار شما توسط اسرائیل کشته شده اند. (فقط طی سه هفته) فلسطین کشوری است که اشغال شده است و آنها اشغالگرند.

سی ان ان: شما در سازمان ملل خطاب به آمریکا و اسرائیل گفتید، «صریحاً می گویم ما از گسترش و دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی کنیم اما هشدار می دهم اگر نسل کشی در غزه ادامه یابد، خود از این آتش در امان نخواهند ماند.» آیا این یک تهدید است و ایران واقعا آمادگی شروع جنگ با ایالات متحده را دارد؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: ما به دنبال گسترش جنگ در منطقه نبوده و نیستیم. در سخنرانی ام در سازمان ملل گفتم که این رژیم اسرائیل است که جنگ و ناامنی را به منطقه ما تحمیل کرده است. جمهوری اسلامی ایران همواره منادی صلح در منطقه است. بصراحت می گویم ادامه کشتار غیرنظامیان فلسطینی در غزه و حمایت کامل آمریکا از اسرائیل منجر به تشویق رژیم صهیونیستی به کشتن بیشتر شده است. ضمن اینکه اطلاعات ما تایید می کند که حضور نظامیان آمریکا امروز در تل آویو صرفا حضور مستشاری نظامی نیست بلکه در صحنه جنگ حضور دارند. سیستم امنیتی و سیاسی اسرائیل از هم پاشیده است و فقط ماشین جنگی اسرائیل کار می کند البته آن هم با حمایت تمام عیار آمریکا. ادامه این وضعیت، می تواند کنترل را از دست همه طرف ها در منطقه خارج کند.

سی ان ان در ادامه این مصاحبه با اشاره به اقدامات گروههای مقاومت در منطقه علیه نیروهای آمریکایی و اظهارات پنتاگون مدعی شد که آیا اقدامات ایران و نیروهای نیابتی غیرسازنده و مخالف صلح درمنطقه نیست؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: در همین آمریکای شما، خانم هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی بصراحت گفت که داعش را ما ایجاد کردیم. نگاه ما مبارزه با تروریسم است، نگاه به الزامات امنیت منطقه است. اتفاقا جنگ نیابتی آمریکا را اسرائیل دارد دنبال می کند. اینها ]گروه های مقاومت[برای چه شکل گرفتند، وقتی داعش در منطقه شکل گرفت، اینها برای مبارزه با داعش به وجود آمدند.

سی ان ان درباره حملات اخیر علیه مواضع آمریکا در منطقه پرسید و گفت شواهد نشان می دهد ایران در این حملات دست داشته است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: این که هر حمله ای که در منطقه انجام می شود و منافع آمریکا هدف قرار می گیرد، توسط هر گروهی که باشد، ارتباط دادن آن به جمهوری اسلامی ایران بدون ارائه هیچ سند و مدرک، یک کار کاملا اشتباه و بی اساسی است. دو هفته پیش در عراق، سوریه و لبنان بودم. از نزدیک می دیدم که بالاخره مردم منطقه، نوعی تعاطف و حساسیت ویژه نسبت به تحولاتی که در فلسطین رخ می دهد، دارند. آنها همه یک دین دارند و یک احساس مشترک دارند و در نتیجه افرادی بطور خودجوش اقداماتی انجام می دهند. آنها از ما دستور نمی گیرند، بر اساس منافع و مصالح خودشان عمل می کنند. کما اینکه عملیاتی که حماس انجام داد، تصمیمی کاملا فلسطینی بود، خودشان مسوولیت پذیرفتند، تصمیم گرفتند و اقدام کردند.

سی ان ان: شما می گویید ایران نقشی در این بحران ندارد، پس چرا شما درگیر این جنگ هستید؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: این آمریکا است که درگیر جنگ است. ولی ما نسبت به وضعیت منطقه خودمان بی تفاوت نیستیم . ما در منطقه خودمان هستیم. در منطقه خودمان زندگی می کنیم . آمریکا هزاران کیلومتر آن طرف تر است ولی میخواهد در همه شئون منطقه ما دخالت کند. شما این سوال را از دولتمردان آمریکا بپرسید و بگویید شما در عراق و سوریه چه می کنید؟ آیا دولت سوریه شما را دعوت کرده است که پایگاه نظامی در شرق فرات بزنید؟ بپرسید الان در کنار نتانیاهو چه می کنید؟ آمریکا در پشت جنگی که هفت هزار نفر زن و کودک فلسطینی کشته شده است، چه می کند؟ ما در منطقه خودمان هستیم .ما از امنیت ملی خودمان دفاع می کنیم.

سی ان ان در این هنگام پرسید که اگر اولویت شما آسایش و رفاه مردم ایران است، چرا به دنبال نابودی رژیم اسرائیل هستید؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: اولا در خصوص فلسطین ما طرح دمکراتیک به سازمان ملل ارائه دادیم . برمبنای آن پیشنهاد کردیم که یک رفراندوم - زیر نظر سازمان ملل- برگزار شود و همه فلسطینیان اصیل اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی در آن شرکت کنند و تصمیم بگیرند و بر اساس رای مردم اصیل فرسطین نسبت سرنوشتشان تصمیم لازم اتخاذ شود، (در این صورت ) وضعیت مشخص می شود.

سی ان ان پرسید که آن قضیه بعد از جنگ جهانی دوم توسط سازمان ملل مشخص شد. چرا ایران از راه‌حل دو کشوری حمایت نمی کند؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: ولی حق تعیین سرنوشت به مردم فلسطین تا الان داده نشده است. علیرغم تاکیداتی که در سازمان ملل در این رابطه داشتیم، در ۷۵ سال گذشته چنین حقی برای مردم فلسطین قائل نشده اند. شما نقشه فلسطین را در مقابل خودتان بگذارید . پیشنهادم این است در بک گراند مصاحبه من نقشه فلسطین را از زمانی که اشغال شد تا الان بگذارید و در مراحل مختلف مقایسه کنید . آنوقت به من بگویید اسرائیل در فلسطین چه می کند و چرا اشغالگری را مستمرا ادامه می دهد و قانع نیست.

سی ان ان درباره عادی سازی روابط اسراییل با کشورهای عربی از جمله با عربستان که قبل از حمله حماس درحال انجام بود، پرسید و گفت چرا این عادی سازی، ایران را می‌ترساند؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: اولا اندک کشورهایی که روابط شان را با رژیم اسراییل عادی کردند صرفا یک کار شکلی انجام دادند. شما ببینید در همان بعد از ظهر ۷ اکتبر کشورهایی که اسرائیل در آنجا سفارت داشت، سفارتشان در برابر خشم مردم آن کشورها چه وضعی پیدا کرد؟ ثانیا اسرائیل در منطقه ما فقط عامل شر است. هر جا که رفته، فقط ناامنی ایجاد کرده است. اینها دانشمندان ما را در کف خیابان ترور کردند. اینها به دنبال امنیت منطقه نیستند، به دنبال ناامن سازی منطقه هستند. رژیم اسرائیل فقط با ناامن سازی و جنگ است که می تواند هویت خود را حفظ کند. اگر امروز جنگ در غزه تمام شود، در کمتر از ۲۴ نتانیاهو سقوط می کند. البته نتانیاهو روز ۷ اکتبر سقوط کرد و اگر آمریکا الان نتانیاهو و اسرائیل را رها کند و از حمایت تمام قدش دست بردارد، انها فرومی ریند. شما می بینید که بحران های چند لایه ای در درون سرزمین های اشغالی وجود دارد. ماهیت اسرائیل اشغال و اشغالگری است. آن وقت شما توصیه می کنید به روابط عادی با یک کشور اشغال شده و یک دولت اشغالگر ؟!حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل این اجازه را نمی دهد.

سی ان ان در ادامه سوال کرد که با درنظر گرفتن حمله حماس به اسرائیل، امریکا و قطر توافق کردند که دسترسی ایران به ۶ میلیارد پول بلوکه شده را که در جریان تبادل زندانیان ازاد شده است، مسدود کند. آیا اگر ایران به این پول دسترسی داشته باشد، تشویقی برای ایران برای اقدام برای کاهش تنش‌ها نیست؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: در بخش قبلی مطالبم مایلم به این نکته اشاره کنم اگر آمریکا نگران گسترش دامنه جنگ است بایستی از رویه خود دست بردارد. باید آتش بس فوری برقرار شود. گذرگاه رفح برای کمک های انساندوستانه موثر باز شود. اقدامات برای کوچ اجبار مردم غزه به سمت صحرای سینا و کوچ مردم کرانه باختری به سمت اردن متوقف شود.

سی ان ان مجددا حماس را گروه تروریستی خواند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: حماس از نظر ما ، یک گروه آزادیبخش است که طبق حقوق بین المللی با اشغالگری مقابله می کند البته ما مخالف کشتار غیرنظامیان هستیم.

سی ان ان سوال کرد که شما درخواست آتش بس و درگیر نشدن آمریکا را دارید، آیا شما هم همین رویه را درمورد نیروهای نیابتی خود به ویژه حزب‌الله، در پیش می‌گیرید؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: ما هیچ نیروی نیابتی نداریم، نیروهایی که در منطقه هستند، متعلق به سرزمین و کشور خودشان هستند و در راستای منافع خودشان عمل می کنند. ایران هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد. ایران هیچ جنگ نیابتی نداشته و ندارد. این اسرائیل است که نیروی نیابتی آمریکا در منطقه است و منطقه ما را ناامن کرده است.

سی ان ان درباره حزب الله پرسید که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: حزب الله دوست ما است. حزب الله امروز مسوولانه ترین نقش را در تامین امنیت لبنان و در مبارزه با داعش ایفا کرده است.

سی ان ان درباره روابط اقدامات اخیر فی ما بین ایران و آمریکا در چارچوب توافق هسته ای و تبادل زندانیان پرسید.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: ما در چارچوب ابتکاری که سلطان عمان مطرح کرد، برای بازگشت همه طرفها به برجام تلاش شد. در موضوع برجام و توافق با کشورهای دیگر برجامی ، طرح سلطان عمان همچنان روی میز است.

امیرعبداللهیان در ادامه مصاحبه گفت: از ابتدای بحران اخیر فلسطین، آمریکایی پیامهایی را داده اند که ما نگران توسعه جنگ هستیم. و درخواست خویشتنداری دارد. این در حالی است که آمریکا به صورت مستمر سلاح به اسرائیل ارسال می کند و از آن حمایت می کند. چگونه دیگران را به خویشتنداری دعوت می کند؟ ما فکر می کنیم کسی که خود بخشی از این جنگ است در موقعیتی قرار ندارد که دیگران را توصیه به خویشتنداری کند. راه حل در موضوع فلسطین آتش بس فوری است و حماس برای آزادی زندانیان غیرنظامی اعلام آمادگی کرده است. رهبر سیاسی حماس در دوحه قطر گفت ابتدا باید آتش بسی شود تا بتوانیم نظامیان و غیرنظامیان را تفکیک کنیم. البته میدانید ۶ هزار فلسطینی در زندان های رژیم اسرائیل اسیرند که باید آزاد شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین